Rajd Dolnośląski
Gdy w żyłach płynie benzyna...








Raj Dolnośląski

Edycje Rajdu

19. Rajd Dolnośląski (2009)


Piękne zakończenie sezonu

W dniach 8-10 października 2009 r. zorganizowano 19. Rajd Dolnośląski, a do bazy w Zieleńcu po raz kolejny zjechała elita polskiego motosportu. Jednocześnie postanowiono przeprowadzić finał Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, ale umożliwić też start „drugiej lidze” w Rajdowym Pucharze Polski.
Trasa liczyła aż 17 odcinków (dł. odc. 166,53 km), a kierowcy trzeci rok z rzędu musieli sprawdzić się w jesiennych warunkach pogodowych. Przypomnijmy, że wcześniej rajd przez lata odbywał się zimą. O skali trudności trasy niech świadczy fakt, że z 36 teamów zgłoszonych do finałowej rundy RSMP tylko 29 dojechało na metę i zostało sklasyfikowanych.
Rolę organizatorów tradycyjnie wziął na siebie Automobilklub Ziemi Kłodzkiej. Baza została utworzona we wspomnianym Zieleńcu, narciarskiej chlubie Gór Orlickich. Za to start i meta zostały umieszczone w Kłodzku. Zamknięty park w Dusznikach, odcinki specjalne w Stawach, Dębowinie czy Sokołówce – to tylko część miejsc, które odwiedzili najlepsi rajdowcy w trakcie Rajdu Dolnośląskiego w sezonie 2009. Emocje kipiały do samego końca, o czym mogą przypomnieć kibice zgromadzeni wówczas na Placu Chrobrego w Kłodzku. Losy zawodów przesądziła nie tylko aktualna forma, ale także pogoda, gdyż rzęsisty deszcz przyczynił się do wielu zaskakujących i niebezpiecznych sytuacji.


Rozstrzygnięcia rajdu

Jeszcze przed rozpoczęciem zawodów uwaga ekspertów i kibiców koncentrowała się na polsko-francuskim pojedynku, ponieważ do Rajdu Dolnośląskiego przystąpiły duety Kajetan Kajetanowicz – Jarek Baran oraz Bryan Bouffier i Xavier Panseri. Francuzi – ówcześni mistrzowie Polski i zwycięzcy Rajdu Dolnośląskiego z 2008 roku – wypadli na pobocze na OS Dębowina 3. Ostatecznie zwyciężył duet Kajetan Kajetanowicz – Jarek Baran, ale zacięta walka o miejsca na podium trwała do samego końca. Teamy Macieja Oleksowicza (i Andrzeja Obrębowskiego) oraz Michała Bębenka (i Grzegorza Bębenka) do samego końca wierzyły w zwycięstwo. Miejsca 4-10 zajęli kolejno: Bryan Bouffier i Xavier Panseri, Marcin Bełtowski i Paweł Drahan, Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski, Robert Kujawski i Rafał Rzemień, Tomasz Porębski i Tomasz Spurek, Jan Chmielewski i Szymbon Gospodarczyk, Tomasz Gryc i Krzysztof Zubik.


Najważniejsze informacje

• 19. Rajd Dolnośląski został zorganizowany w październiku 2009 roku, tradycyjnie już w Kotlinie Kłodzkiej,
• W rajdzie wzięła udział rajdowa czołówka uczestnicząca w zawodach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (finałowa runda) oraz Rajdowego Pucharu Polski (dodatkowa runda),
• Po raz pierwszy w zawodach zwyciężył Kajetan Kajetanowicz z Jarosławem Baranem w roli pilota (wyczyn ten powtórzyli później w 2012 roku),
• Najlepsze samochody w klasyfikacji generalnej: Subaru Impreza STi, Peugeot 207 S2000, Mitsubishi Lancer Evo IX, Citroen C2, Renault Clio.