Rajd Dolnośląski
Gdy w żyłach płynie benzyna...








Raj Dolnośląski

Edycje Rajdu

Zwycięskie samochody


Historia Rajdu Dolnośląskiego to nie tylko sukcesy wybitnych kierowców, ale również szybkie, zwrotne i wytrzymałe samochody, które zawsze budziły emocje kibiców i w dużej mierze przyczyniały się do ostatecznej klasyfikacji zawodników na mecie. Które marki są najbardziej utytułowane w dolnośląskich zawodach?


Porsche (5 x)

Pojazdy marki Porsche aż 5-krotnie zapewniały zwycięstwo w Rajdzie Dolnośląskim. W XII Rajdzie Dolnośląskim organizowanym w dniach 23-25 maja 1968 roku zwyciężył Włodzimierz Markowski za kierownicą Porsche 912. To kompaktowe auto sportowe było produkowane jedynie w latach 1965-1969 i słynęło z lekkości, zwrotności oraz czterocylindrowego silnika benzynowego pamiętającego jeszcze kultowy model Porsche 356. Priorytetem firmy było jednak promowanie lepszego i droższego 911, dlatego 912 szybko zniknęło z ulic i torów wyścigowych (w 1976 roku pojawiając się jeszcze na moment na rynku północnoamerykańskim).
Rok później w XIII Rajdzie Dolnośląskim Sobiesław i Ewa Zasadowie zwyciężyli, kierując popularnym Porsche 911S. Były to czasy pierwszej generacji tego auta, produkowanego od 1964 roku.
W 1970 roku znów zwyciężyło Porsche 911 – tym razem prowadzone przez Mariana Bienia. Choć rok później Rajd Dolnośląski został wygrany przez Sobiesława Zasadę we Fiacie 125p, to w 1972 roku wielki mistrz ponownie kierował sprawdzonym Porsche 911S, wygrywając ze wszystkimi rywalami.
W XVII Rajdzie Dolnośląskim organizowanym 18-20 maja 1973 roku „wyścigowe” małżeństwo po raz ostatni sięgnęło po zwycięstwo, tym razem w pełni wykorzystując potencjał modelu Porsche Carrera RS, który ze swoim wspaniałym, nowoczesnym designem nadal robi wrażenie, gdy przegląda się zachowane gazety z fotorelacjami z zawodów. Pod nazwą „Carrera” kryją się supersportowe linie flagowego modelu 911 i tak było już w czasach Sobiesława Zasady.


Polonez (4 x)

Polonez to niewątpliwy „klasyk” – auto, które swego czasu było marzeniem większości Polaków i do dziś jest spotykane na drogach. Młodszemu pokoleniu zapewne trudno będzie uwierzyć, że w Rajdzie Dolnośląskim jedynie Porsche częściej zapewniało zwycięstwo kierowcom. W przypadku swojskiego Poloneza produkowanego w Fabryce Samochodów Osobowych mistrzem kierownicy okazał się legendarny Marian Bublewicz, który triumfował w takim aucie 4-krotnie: w Rajdzie Pokoju i Przyjaźni (1983) oraz I, II i III Zimowym Rajdzie Dolnośląskim (1985 – 1987). Wszystkie edycje wliczają się w tradycję Rajdów Dolnośląskich.
W latach 1985 i 1986 Marian Bublewicz kierował samochodem FSO Polonez 2000 Turbo, a w 1983 i 1987 podstawowym wariantem tego modelu. W pojazdach FSO Sport ścigano się do początku lat 90. Słynny FSO Polonez 2000 Rally był typowym samochodem rajdowym z tylnym napędem, 2-litrowym silnikiem i 5-biegową skrzynią biegów i choć przypominał modele poruszające się po ulicach, był znacznie szybszy i przeznaczony do innego użytku.


Simca (4 x)

Zanim Sobiesław Zasada wieńczył karierę w Rajdach Dolnośląskich za sterami kultowych Porsche, przyczynił się do popularyzacji marki Simca. Marka ta, dziś już zapomniana, na przełomie lat 50. i 60. kojarzyła się właśnie z rajdami i wspaniałymi osiągami. Samochody tej marki trudno porównać ze współczesnymi modelami, ponieważ firma istniejąca od 1934 roku została wykupiona w 1980 roku przez Peugeot, a kilka lat później zupełnie zniknęła z rynku (i co za tym idzie – świadomości młodszych kierowców). Simca to skrót od francuskiego Société Industrielle de Mécanique et Carosserie Automobile.
Antoni Weiner, Sobiesław Zasada i Czesław Wodnicki – to nazwiska kierowców, którzy przez cztery lata pod rząd, od 1958 do 1961 roku zwyciężali za kierownicą pojazdów Simca odpowiednio II, III, IV i V Rajd Dolnośląski. W 1958 i 1959 roku była to Simca Aronde, w 1960 wariant Simca Aronde Montlhery P 60 z silnikiem Flash Special o pojemności 1300 cm³ i mocy 57 KM. Francuska dusza zaklęta w amerykańskim ciele – tak można scharakteryzować niewielki, ale szybki i swego czasu popularny pojazd, który królował na dolnośląskich szosach w tamtych czasach.


W długiej historii Rajdu Dolnośląskiego osiągano sukcesy również w samochodach innych marek:
- BWM,
- Morris Mini Cooper,
- Volvo,
- Austin Cooper,
- Steyr Puch,
- Fiat 125p,
- Renault,
- Mazda,
- Audi,
- Ford,
- Toyota,
- Subaru,
- Seat,
- Citroen,
- Mitsubishi,
- Skoda.

Oczywiście były to modele odpowiednio przystosowane do wyścigów, wymagające wyjątkowych umiejętności drogowych i wsparcia profesjonalnego zespołu. Rajd Dolnośląski należy do trudnych, dlatego każdy pojazd, który zapewnia w nim zwycięstwo, zasługuje na uwagę fanów motoryzacji.
Na tej liście możesz przejrzeć w jakich konkretnie autach zwyciężano w poszczególnych edycjach rajdu.